Het Corona virus zorgt ervoor dat veel mensen thuis werken. Terwijl je thuis zit voel je je misschien wel heel machteloos over de situatie. Logisch, want je kunt niet zo heel veel doen, behalve afwachten en de instructies die vanuit de overheid worden gegeven opvolgen.

Wat je zeker wel kunt doen in die ‘wachttijd’ is goed voor jezelf zorgen. Dit zijn simpele en praktische ideeën hoe je dit kunt aanpakken. 


1: Doe heel bewust boodschappen. 

Het begint allemaal bij wat je in huis haalt. En dat is best een ding op dit moment nu niet alles volop beschikbaar is zoals we het gewend zijn. Heb je er al eens over nagedacht hoe verwend we hier eigenlijk in zijn. Wat een enorme luxe het is dat alle schappen altijd vol gevuld liggen met heel veel verschillende soorten pasta, rijst, eieren, wc papier….

Maak voordat je thuis weggaat een lijstje met wat je nodig hebt. Kijk bij het maken van dit lijstje ook nog even goed wat je in huis hebt. Maak op wat op moet, want verspillen is in deze tijd echt een no-go! Op het lijstje hoeft niet in detail elke avondmaaltijd te staan, want een beetje flexibiliteit is nodig als je in de winkel komt en iets blijkt uitverkocht te zijn. Bedenk vooral hoeveel je van dingen nodig hebt (Voor 1 week met 2 pers: 14 porties fruit, 7 warme maaltijden, 1 pak muesli, 3 pakken sojadrink, enz). Enne… van chocolade, chips, koek, enz. kun je beter niet te veel in huis halen. Want de simpele regel: ‘wat niet in huis is, gaat ook niet op’ is extra belangrijk wanneer al dat lekker continue binnen handbereik is. 


2: Koop waar mogelijk lokaal. 

Door inkopen te doen bij een lokale ondernemer steun je hen in deze lastige periode. Online zie ik steeds meer initiatieven voorbij komen. Bijvoorbeeld deze lijst van Slow Food, Support Your Locals als je in Amsterdam woont, Rechtstreex in omgeving Rotterdam of Streekboer in Groningen en Friesland. Restaurants bedenken manieren om toch te kunnen blijven draaien, vooral in de vorm van eten afhalen of bezorgen. Kijk dus vooral eens of jouw favoriete restaurant niet nog steeds open is. Afgelopen weekend was ik met mijn vriend nog op de valreep genieten tijdens de vegetarische restaurantweek bij de Prins van Terbregge (Rotterdam). Zij bezorgen op dit moment het eten aan huis - ook hun heerlijke vegetarische menu . Een van mijn andere favorieten Hummus (in Delft en Den Haag) is nu ook open voor voor bestellingen. 


3. Neem de tijd voor je maaltijden en geniet! 

Merk jij ook dat er meer tijd is op je dag? De reistijd die je normaal naar werk hebt valt weg, geen sport of andere clubjes, geen sociale afspraken. Tijd die je in andere dingen kunt steken. Mijn voorstel is om te koken en eten met wat meer aandacht. Probeer een nieuw product en/of recept uit. Bedenk eens wat een moeite er allemaal gedaan is om dit eten op jouw bord te krijgen (zaaien, groeien, oogsten, vervoeren, verkopen, enz). En tot slot proef eens extra goed! Hoe ruikt het? Hoe smaakt het? Hoe voelt de structuur in je mond? Geniet!


4. Blijf in beweging

Internet wordt overladen met homeworkouts. Wat dus vooral belangrijk is, is dat je geen uren blijft zoeken naar de beste workout, maar vooral dat je in actie komt en er een gaat doen! De Crossfit box waar ik zelf lid ben Crossfit2712 zet elke dag een workout online op instagram, dus voor iedereen beschikbaar. Nog iemand die dagelijks leuke workouts op instagram post is mijn collega bij Codarts Niels van Setten van Niels’ Fitclass in Rotterdam. Zelf was ik van plan volgende week te starten met hardlooptrainingen bij Loop Lekker. Dat gaat nog even niet door. Zij organiseren de Loop Lekker Run Streak oftewel: elke dag lopen, minimaal 1500m en deel dit met andere fanatiekelingen op strava. 


5. Doe je sportkleding alvast aan als je ’s morgens uit bed stapt. 

Misschien heb je nu zelfs wel de tijd om meteen ’s morgens te gaan sporten of wandelen. Als je eerst thuis aan het werk gaat dan kan dit prima in sportkleding. Niemand die het ziet. En de kans dat jij die workout later op de dag nog gaat doen is groter. Je hebt jezelf door de sportkleding mentaal erop voorbereid.  


6. Ontspan! Bouw elke dag wat tijd in zonder schermen.

Hoeveel keer per dag check jij het nieuws en social media? Dat is steeds input, nieuwe informatie. Het is superfijn om dagelijks wat informatie-vrije tijd in te bouwen. Tijd waarin je geen nieuwe informatie tot je neemt, dus geen nieuws, films, series, podcasts, boeken, ed. Tijd waarin je hersenen even tot rust kunnen komen.

Wat wel te doen? Ga naar buiten (houdt je aan de 1,5m spelregel!), maak muziek, maak een kunstwerk of ander creatief project, praat met je geliefde, kook een heerlijke maaltijd, mediteer. Nog even een tip voor creatieve inspiratie: een van mijn beste vriendinnen Jinske heeft een website vol ideeën


7. Dit is de uitgelezen kans om voldoende uren in je bed door te brengen. 

Geniet ervan! Ga lekker op tijd naar bed ’s avonds. Zet eventueel een wekker om je eraan te herinneren dat het bedtijd is. 


8. Een ritme is fijn, maar strakke schema’s hoeven niet. 

Op social media zie ik de dagplanningen voorbij komen met vervolgens de verhalen dat het toch allemaal niet helemaal volgens plan gaat. Herkenbaar? Mijn ervaring met thuiswerken is dat strakke planningen niet lukken. Met het gevolg dat je jezelf in gedachten afstraft dat het je weer niet is gelukt om te doen wat je moet doen. Dat is ook een manier van niet goed voor jezelf zorgen. Wat beter werkt: kies één of twee dingen uit die je die dag echt gedaan wilt krijgen. De rest is bonus. En ‘go with the flow’ dus doe waarvan je voelt dat je er zin in hebt, er energie voor hebt. Als je dan na een week terugkijkt dan zie je ineens hoeveel je voor elkaar hebt.

Enne.... Als deze gewoonten je bevallen, dan ga je er als het virus het land weer uit is, gewoon lekker mee door!! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *