Begin dit jaar bracht The Lancet (een bekend medisch tijdschrift) een artikel uit waarin ze beschrijven hoe we gezond kunnen eten met duurzame voedselsystemen. Ze openen het stuk met de volgende woorden:

Voedselsystemen hebben het potentieel om de gezondheid van de mens te voeden en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzaam milieu. Echter, op dit moment bedreigen ze juist beide. De groeiende wereldbevolking voorzien van gezonde en duurzame voeding is de uitdaging van deze tijd. Hoewel er wereldwijd voldoende calorieën worden geproduceerd om het groeiende aantal mensen op aarde te voeden, hebben meer dan 820 miljoen mensen niet genoeg te eten en nog veel meer mensen consumeren een dieet dieet van lage kwaliteit wat zorgt voor tekorten van micronutrienten en ook een stijging van overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes. Ongezond eten levert een groter risico op overlijden dan onveilige seks, alcohol, drugs en tabak bij elkaar opgeteld. Omdat een groot deel van de wereldbevolking slecht gevoed is en voedselsystemen voorbij gaan aan veilige grenzen voor het klimaat is het dringend tijd voor een wereldwijde transformatie.

Tijd voor actie! Ik ben het geheel met de schrijvers van het artikel eens. Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, dan kunnen we niet nog jaren doorgaan zoals nu. Als we willen dat de aarde een fijne leefbare plek blijft, dan is het NU tijd om te veranderen.

Er zijn inmiddels vele studies gedaan naar voeding voor gezondheid en het klimaat. De belangrijkste aanbeveling vanuit de onderzoeken is keer op keer: een voedingspatroon rijk aan plantaardige voeding en minder dierlijke producten.

Wat eet je dan elke dag? En hoe krijg je voldoende van alle belangrijke voedingsstoffen binnen zoals eiwitten, vitamines en mineralen? De schrijvers van het artikel hebben een mooie lijst gemaakt met aanbevolen hoeveelheden per dag. Een nieuwe ‘schijf van vijf’ zou je kunnen zeggen.

Healthy diets from sustainable food systems by EAT-Lancet Commission

 

Zoals je ziet geeft dit voedingspatroon je mogelijkheden om zelf te kiezen of je wel of geen vlees, vis, zuivel en ei eet. Flexitarisch, vegetarisch, veganistisch, het kan allemaal! En zo geeft het ook flexibiliteit om andere producten meer of minder te gebruiken. Soms is 0 gram noten bijvoorbeeld echt een verstandige keuze voor iemand, vanwege een allergie.

 

Wat ik wel een beetje gek vind aan deze bovenstaande lijst is dat er bij volkoren graanproducten geen marge wordt aangegeven, maar een heel precies getal. Dat klopt naar mijn idee niet helemaal, want de ene mens, bijvoorbeeld sporter, heeft hier meer van nodig dan de andere mens, bijvoorbeeld diabeet.

 

Het gaat er trouwens bij deze aanbevolen hoeveelheden niet om dat je echt dagelijks al deze dingen eet. Je hoeft niet dagelijks 50 gram aardappel te eten, je kunt bijvoorbeeld 350 gram per week rekenen en dit verspreiden over twee eetmomenten. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor kip. 29 gram kip per dag is niet echt heel praktisch, maar 29 gram x 7 dagen levert 203 gram kip per week op. In de praktijk bijvoorbeeld twee keer een portie van 100 gram bij het diner.

Hoe doe jij het? Als je jouw huidige eetpatroon vergelijkt met bovenstaande lijst? 

 

Bronnen:
Food in the Anthropocene: the EAT-Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. Januari 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *