Je eetpatroon verduurzamen lijkt misschien iets wat heel ingewikkeld is, veel tijd en ook veel voorbereiding kost. Nou… dat hoeft dus helemaal niet. Er zijn allerlei hele simpele dingen die je direct deze week kunt toepassen. Kleine stapjes die als je ze steeds vaker herhaalt een hele grote verandering zijn. 

 

  1. Koop deze week geen kaas 

Van vlees heb je waarschijnlijk wel gehoord dat dit flinke impact heeft op het klimaat. Helaas geldt dat ook voor kaas. Het probleem is dat er veel melk nodig is om een klein stukje kaas te maken -> 9-10 liter melk, voor 1 kg kaas. Er is veel land en energie voor nodig. Wel handig om te weten: zachte kazen (bijv. mozzarella, Hüttenkäse en zuivelspread) hebben minder negatieve impact omdat er minder melk gebruikt wordt en deze minder lang rijpen.

  1. Maak een boodschappenlijstje voordat je naar de supermarkt gaat

Dit zorgt ervoor dat je voor vertrek even goed kijkt naar wat je nog in huis hebt en koopt wat je nodig hebt. Dat voorkomt voedselverspilling en minder verspillen is na minder vlees eten het belangrijkste wat we kunnen doen voor de aarde.

  1. Eet het hele brood 

Brood is één van de producten die het meest verspild wordt. We eten de kapjes niet op en gooien het weg als het oud is. Dus wees creatief! Eet alles. Bij vers brood zijn de kapjes juist lekker, dus eet ze als eerste. Maak van oud brood je eigen croutons, een tosti, hartige taart of wentelteefjes.

  1. Download de gf-kalender app of print dit document en plak ‘m op je koelkast

GF staat voor groenten en fruit. Als je producten eet uit het seizoen dan belast je het milieu minder dan met producten die buiten het seizoen toch geteeld zijn met veel energie in en verwarmde kas. In je app-store kun je de gf kalender downloaden en ook op de website van Milieucentraal is de kalender te vinden. Een overzicht om uit te printen en op te hangen vind je hier.

  1. Red zoveel mogelijk voedsel van verspilling

Koop 35% korting producten, scoor een tas vol lekkers via ‘To good to go’ of bied producten die je zelf dreigt te verspillen aan via de ‘Olio’ app.

  1. Drink water uit de kraan 

Kraanwater is de meest duurzame keuzes als het om drankjes gaat. Je kunt het direct drinken, het hoeft niet in een vervuilende plastic fles en je hoeft er zelf geen extra energie meer in te steken om het bijvoorbeeld te verwarmen zoals je bij thee en koffie wel doet. Sta je er wel eens bij stil hoe een luxe het eigenlijk is dat er hier in Nederland bij iedereen thuis schoon drinkwater uit de kraan komt.

  1. Eet minimaal twee dagen per week peulvruchten in plaats van vlees/vis bij het diner 

Peulvruchten zijn een perfecte vleesvervanger, vol eiwitten, vitamines en mineralen. Je kunt kikkererwten, linzen, kidneybonen, cannelinibonen, enz. direct in een gerecht verwerken zoals chili sin carne. Je kunt je eigen vegaburger of falafel ervan maken of een kant- en klaar product op basis van peulvruchten in de supermarkt scoren. Ook soja is een peulvrucht, dus tempé, tofu of producten gemaakt van soja zijn een goede optie.

  1. Vertel je collega, vriendin, broer of nichtje over de lekkere maaltijd met peulvruchten die je ontdekt hebt

Jij heb invloed op je omgeving en zij natuurlijk ook op jou. Menselijk gedrag is besmettelijk. Wat jij koopt en eet bepaald in hoge mate wat mensen in je omgeving kopen en eten. Het werkt zelfs drie stappen door! Dus niet alleen je vrienden, maar ook de vrienden van je vrienden van je vrienden worden erdoor beïnvloed. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *